O MARE PARTE A COMPORTAMENTULUI URÂT ÎNSEMNĂ UN COPIL CARE STRIGĂ DUPĂ AJUTOR
DR. SHEFALI TSABARY
De ce a fost diagnosticat cu autism copilul meu? Ce înseamnă acest lucru? Copilul tău a fost diagnosticat cu autism sau cu o tulburare de spectru autist şi tu ai cerut ajutor. Acesta este un moment important dintr-o lungă călătorie. Pentru unele familii poate fi punctul în care, după lungi căutări, au un nume pentru ceva pe care nu ştiau să-ldenumească, dar ştiau că există. Poate bănuiai că ar putea fi vorba de autism, dar sperai că o evaluare ar dovedi contrariul. Multe familii spun că au sentimente amestecate, de tristeţe, dar şi de uşurare, când copilul este diagnosticat.
Te poţi simţi copleşit. Poţi să te simţi şi uşurat, acum că ştii că îngrijorările cu privire la copilul tău sunt întemeiate. Orice ai simţi, trebuie să ştii că mii de părinţi merg pe acelaşi drum. Nu eşti singur. Există motive să speri. Există ajutor.
Ce cauzează autismul?
Este important să avem în vedere faptul ca autismul nu este o tulburare cu o singură cauză. Mai degrabă este vorba de un grup de tulburări înrudite, cu multiple cauze diferite. În majoritatea cazurilor, autismul este cauzat, probabil, de o combinație de factori de risc genetici, care interacţionează cu factori de risc de mediu. Au fost identificate anumite gene de vulnerabilitate, de susceptibilitate la autism, ceea ce înseamnă că un individ este mai predispus să dezvolte autism dacă are o variaţie specifică a acestei gene sau în unele cazuri o mutaţie rară în ceea ce privește acea genă.
Mai multe informaţii cu privire la simptomele autismului
Autismul afectează felul în care copilul tău percepe lumea, îngreunând comunicarea şi interacţiunea socială. De asemenea, copilul poate avea comportamente repetitive şi preocupări/ curiozități intense. Simptomele şi gravitatea lor sunt diferite de la un copil la altul și de la o zonă afectată la alta (comunicare, interacţiune socială şi comportamente repetitive). Copilul tău poate să nu aibă aceleaşi simptome şi să pară foarte diferit de un alt copil cu acelaşi diagnostic.
Simptome sociale
De când se nasc, copiii cu dezvoltare tipică sunt fiinţe sociale. De timpuriu, ei privesc oamenii, se întorc după voci, apucă un deget şi zâmbesc. Sper deosebire de aceştia, mulţi copii cu autism au dificultăţi în a învăţa cum să se implice în schimburile presupuse de interacţiunile umane cotidiene. Chiar din primul an de viaţă, mulţi pot prefera să se joace cu obiecte şi pot eşua în a iniţia interacţiuni sociale sau a se implica în lalalizare şi în jocul imitativ. Contactul vizual poate fi extrem de scurt. Mulţi au dificultăţi în a folosi gesturile, cum ar fi arătatul cu degetul, a face cu mâna şi a arăta obiecte altora.
Dificultăţi de comunicare Până la vârsta de 3 ani, majoritatea copiilor trec cu succes de etapele firești de învăţare a limbajului. Una din cele mai timpurii este lalalizarea. În primul an de viață un copil tipic spune un cuvânt sau două, se întoarce şi priveşte când îşi aude numele, arată spre jucăria pe care şi-o doreşte şi atunci când i se oferă ceva care îi displace, transmite clar faptul că răspunsul este “nu”. Deşi o mică parte din persoanele cu autism nu folosesc vorbirea, marea lor majoritate dezvoltă limbajul vorbit şi toţi învaţă în cele din urmă să comunice într-un fel. Majoritatea copiilor care prezintă mai târziu semne de autism, gânguresc și articulează nişte sunete în primele luni de viaţă, dar în decursul timpului acestea se opresc. Alţii pot prezenta întârzieri, dezvoltând limbajul chiar la vârste cuprinse între 5 şi 9 ani. Unii copii pot învăţa să folosească sisteme de comunicare cum ar fi imaginile sau limbajul semnelor. Pe de altă parte, copiii cu autism care vorbesc, folosesc adeseori limbajul în forme neobişnuite. Ei pot părea incapabili de a combina cuvintele în propoziţii cu sens. Unii spun doar cuvinte disparate, în timp ce alţii repetă aceleaşi fraze, iar şi iar. Ei pot repeta sau imita ceea ce aud, o afecţiune numită ecolalie.
Comportamente repetitive
Deşi copiii cu autism par a fi normali din punct de vedere fizic, mişcările bizare şi repetitive îi pot distinge de alţi copii. Aceste comportamente pot fi extreme şi foarte evidente sau mai subtile. Unii copii şi adulți cu autism dau din braţe în mod repetat sau merg pe vârfurile degetelor. Unii ”îngheaţă” deodată într-o anumită poziţie. Când sunt mici, persoanele cu autism pot petrece ore întregi aliniindu-şi maşinile şi trenuleţele într-un fel anume în loc să le folosească în jocul simbolic. Dacă cineva mişcă una din jucării, copiii pot deveni extrem de supăraţi. Mulţi copii cu autism au nevoie şi cer o constanță absolută în mediul lor.
Abilităţi unice care pot însoţi autismul
Dincolo de dificultățile produse de autism, poate ai observat că fiul /fiica ta prezintă şi anumite puncte forte. Deşi nu toţi copiii au talente speciale, nu este neobişnuit ca persoanele cu autism să aibă abilităţi excepţionale în domeniul matematicii, muzicii, artei şi lecturii, printre altele. Deși au multe tipuri de dificultăți, persoanele cu autism prezintă și puncte forte distinctive.
Iată câteva din punctele forte pe care le pot avea persoanele cu autism:
Cum se tratează autismul?
Tratamentul pentru autism este de obicei un demers intensiv şi complex care implică întreaga familie a copilului şi o echipă de profesionişti. Unele programe de tratament pot avea loc la tine acasă. Pot fi efectuate acasă cu specialişti şi cu terapeuţi special pregătiţi sau pot însemna instruirea ta,încât terapeutul să fii tu, sub supravegherea unui profesionist. Unele programe sunt oferite într-un centru specializat, la școală sau la grădiniţă. Deseori o familie alege să combine mai multe metode de tratament.
1. Tratarea simptomelor specifice autismului
Majoritatea familiilor folosesc un singur tip de intervenţie intensivă, și anume pe cea care se potriveşte cel mai bine nevoilor copilului lor şi stilului lor parental. Intervenţiile intensive descrise aici necesită mai multe ore de terapie pe săptămână şi vizează rezultate la nivelul comportamentului, dezvoltării şi învățării.
Ce este analiza comportamentală aplicată?
De la începutul anilor ’60, analiza comportamentală aplicată sau ABA a fost folosită de sute de terapeuţi pentru a dezvolta abilităţile de comunicare, de joc, abilităţile sociale, academice, de autoîngrijire, de muncă şi de trai în comunitate şi pentru a reduce comportamente-problemă la persoanele cu autism. Există multe cercetări care au demonstrat că ABA este eficientă pentru îmbunătăţirea rezultatelor copiilor, în special pentru abilităţile lor cognitive şi de limbaj.
2. Tratamentul afecţiunilor biologice şi medicale asociate autismului
Logopedia
Logopedia cuprinde o serie de tehnici ce vizează o gamă foarte variată de probleme ale copiilor cu autism. De exemplu, unele persoane cu autism nu pot să vorbească, altele par că adoră să vorbească. Pot avea dificultăţi în a înţelege informaţia sau pot face eforturi să se exprime. Logopedia este menită să coordoneze mecanismele vorbirii cu sensul şi valoarea socială a limbajului.
Terapia ocupaţională
Terapia ocupaţională aduce la un loc abilităţile cognitive, fizice şi motorii. Scopul Terapiei ocupaţionale este să ajute persoana cu autism să dobândească independență şi să participe mai activ la viaţa socială. Pentru un copil cu autism, terapia poate fi îndreptată spre joc adecvat, învăţare şi abilităţi de viaţă elementare. Un terapeut ocupaţional va evalua dezvoltarea copilului, Pag. 39 precum şi factorii psihologici, sociali şi de mediu care pot fi implicaţi. Apoi terapeutul va pregăti strategiile şi tacticile necesare pentru învăţarea unor sarcini-cheie de exersat acasă, la şcoală sau în alte contexte.
Terapia de integrare senzorială (IS)
Terapia integrării senzoriale este creată pentru a identifica problemele legate de felul în care creierul unei persoane procesează mişcarea, atingerea, mirosul, văzul şi sunetul şi pentru a o ajuta să folosească mai eficient aceste simţuri.
Exersarea Abilităţilor Sociale
Persoanele cu autism au mari dificultăţi în ceea ce priveşte interacţiunile sociale. În ultimii ani, exersarea abilităţilor sociale, atât individualizat, cât şi în grup, cu persoane de aceeași vârstă, a devenit un tratament obişnuit pentru această problemă. Abilităţile sociale predate în timpul şedinţelor de training variază de la abilităţi simple, precum contactul vizual, până la abilităţi mai dificile, cum ar fi invitarea la joacă a unui copil de aceeaşi vârstă.
Sistemul de comunicare prin schimb de imagini
Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (Picture Exchange Communication System - PECS) este un sistem de învăţare care permite copiilor cu abilităţi verbale reduse sau inexistente să comunice prin folosirea imaginilor. PECS poate fi folosit acasă, în clasă sau în nenumărate alte contexte. Un terapeut, profesor sau părinte ajută copilul să-şi construiască un vocabular şi să-și exprime dorinţele, observaţiile sau sentimentele prin folosirea sistematică a imaginilor. Programul PECS începe prin a învăţa copilul cum să schimbe o imagine cu un obiect. În cele din urmă, persoanei i se arată cum să deosebească imaginile de simboluri şi cum să le folosească pentru a forma propoziţii.
Există o vindecare? Recuperarea este posibilă, oare?
Probabil că ai auzit de copii care s-au recuperat. Deşi este relativ rar, se estimează că aproximativ 10% din copii îşi pierd diagnosticul de autism. Dar factorii care ar putea anticipa ce copii îşi vor pierde diagnosticul sunt necunoscuţi. Copiii diagnosticaţi iniţial cu autism, dar care îşi pierd diagnosticul pe parcurs, adeseori rămân cu dificultăţi în zone precum hiperactivitatea, anxietatea şi simptomele depresive. Recuperarea copilului cu autism este de obicei corelată cu intervenţia timpurie intensivă, însă nu se ştie cât anume şi ce tip de intervenţie funcţionează cel mai bine sau dacă recuperarea poate fi pe deplin atribuită intervenţiei.
CABINET INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE BALCAN ANA-DIANA OFERĂ SERVICII INTEGRATE DE INTERVENȚIE PSIHOLOGICĂ PENTRU COPIII DIAGNISTICAȚI CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL AUTIST
Cabinet de Psihologie Balcan Ana-Diana desfășoară ședințe individuale de consilire parentală, acesta fiind un serviciu care vine în sprijinul părinților, implicit al copiilor mai mici sau mai mari prin intermediul relației cu psihologul, care are cunoștințe adecvate despre dezvoltarea copilului și familiei, putând oferi o înțelegere obiectivă a nevoilor, dorințelor și asteptărilor tuturor membrilor familiei în legătură cu o anumită problemă.
Consilierea parentală vine în sprijinul părinților atunci când:
Întrebările care apar cel mai des în cadrul ședințelor de consiliere parentală și la care se pot găsi răspunsuri atunci când parinții se adresează unui consilier pe probleme de parentalitate sunt:
Evaluarea psihologică este primul pas care oferă posibilitatea psihologului de a înțelege dacă există o problemă în dezvoltarea copilul dvs și de a alege o anumită abordare terapeutică ulterioară.
În cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana- Diana sunt realizate evaluări psihologice astfel:
Evaluarea psihologică și diagnosticul sunt ghidate de înțelegerea că fiecare copil are propriul lui progres în dezvoltare și se dezvoltă în medii particulare fiecărei familii care la rândul lor fac parte din anumite comunități și culturi specifice. Orice intervenție sau program de tratament terapeutic ulterior evaluării psihologice este bazat pe o înțelegere cât mai completă a copilului/adolescentului și a relațiilor acestuia cu mediul înconjurător.
Fiecare copil are, ca de altfel și noi adulții, perioade sau momente în care îi este dificil să-și gestioneze emoțiile sau să se adapteze unei situații noi sau stresante. Momentele dificile trec, în marea majoritate a cazurilor, cu sprijinul și ajutorul părinților și profesorilor. Ce se întâmplă totuși atunci când lucrurile nu stau așa, atunci cand observăm la copil:
Comportamentul agrsiv, atitudinea de intimidare manifestată către ceilalți poate ascunde un "Eu slab", o încredere de sine scăzută, o imagine de sine negativă, o slabă gestionare a emoțiilor. De foarte multe ori, problemele copiilor sunt de natură emoțională nu cognitivă.
În cadrul atelierelor specifice organizate de Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana, prin combinarea terapiei ocupaționale, a tehnicilor cognitiv–comportamentale, art terapiei, dramaterapiei și ludoterapiei se permite crearea unui context de socializare autentic, în cadrul căruia are loc exteriorizarea și rezolvarea conflictelor de zi cu zi ale copiilor, într-un mediu sigur, unde ei pot acționa și discuta liber, pentru a-și înțelege și gestiona sentimentele și a încerca să găsească răspuns la intrigantul „De ce?” al comportamentelor și reacțiilor lor.
Există momente în viața copiilor și a adolescenților când se simt speriați, îngrijorați sau nefericiți din cauza unor motive dificil de verbalizat, pe care le pot identifica cu greu sau deloc. Scopul psihoterapiei este de a adresa nu numai comportamentele și dificultățile emoționale vizibile ale copilului dar și cauzele de fond, în scopul construirii unei fundații psihice puternice pe care acesta să se bazeze în dezvoltarea ulterioară.
Psihoterapeutul nu va oferi rețete de urmat pas cu pas, ci, împreună cu copilul/adolescentul și familia acestuia, vor parcurge împreună drumul către o stare mai bună.
Psihoterapia nu reprezintă o soluție rapidă sau un răspuns ușor, ci mai degrabă un proces complex și bogat care, în timp, poate reduce simptomele, duce la înțelegere și sens și îmbunătățeste funcționalitatea copilului precum și calitatea vieții sale și a familiei.
Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana oferă servicii de evaluare și terapie în cazul în care copilul are dificultăți în a înțelege ce i se vorbește, greutăți în comunicare sau atunci când nu reușește să proununțe corect anumite cuvinte sau sunete.
Există mai multe situații care cer o evaluare din partea unui specialist:
Pentru rezultate cât mai bune și oferirea de sprijin personalizat copiilor care se confruntă cu o astfel de tulburare, se folosesc elemente din:
Astfel, fiecare sedință este interactivă, iar activitățile vizează nu numai dezvoltarea limbajului și comunicării, ci a tuturor proceselor și funcțiilor psihice implicate în cunoaștere și dezvoltare.
Intervenția psihoterapeutică la copii diagnosticați cu tulburare de spectru autist/ ADHD/ întârziere în dezvoltare/ tulburări de comportament/ dificultăți de învățare presupune înțelegerea specificului fiecărui copil în parte și ajustarea palierelor deficitare, pornind de la ceea ce este deja funcțional.
Într-un cadrul prietenos, terapeutul din cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana-Diana urmărește deprinderea abilităților sociale de comunicare, joc și cooperare, stimularea motricității, comportamentelor de autoservire, într-un cuvânt…ameliorarea comportamentelor problemă.
Pașii terapeutici sunt stabiliți în urma evaluării inițiale. Se lucrează cu programe personalizate – fiecare copil este unic, deci fiecare program va fi unic. Stilul de lucru este dinamic și flexibil, ritmul este inițiat și susținut de interesele copilului, ceea ce știe deja, îi place și vreă să facă.
Stilul dinamic înseamnă mobilitate și aplicarea tehnicilor terapiei prin joc, în diada terapeut-copil. Cele mai importante aspecte sunt relația terapeutică, comunicarea (începând cu cea non-verbală – prin mimica feței, gesturi, expresii, onomatopee, intonație), susținerea emoțională, încurajarea și stimularea motivației.
Stilul flexibil înseamnă ajustarea pașilor în fiecare ședință – noutatea elementelor și tehnicilor aplicate în funcție de noile achiziții, de aplicabilitatea lor în viața de zi cu zi a copilului, dar și în funcție de ceea ce urmărim pe termen lung. Există o continuitate în terapie, dar pornind mereu de la ce s-a lucrat: lucrurile pe care copilul le învață vor fi folosite treptat, mai complex; achizițiile care aduc dificultăți vor fi modificate și simplificate.
Copyright © 2021 - All Rights Reserved - DMC
Template by OS Templates