CONSILIERE VOCAȚIONALĂ
  • +40 753.662.547
  • psiholog@psiholog-ana-diana.ro

CEA MAI MARE BOGAȚIE DIN ACEASTĂ LUME SUNT COPIII, MAI MULT DECÂT TOȚI BANII DIN LUME ȘI TOATĂ PUTEREA DE PE PĂMÂNT

MARIO PUZO

Consiliere vocațională

   Consilierea vocațională te ajută să descoperi cine ești, ce îți dorești, ce poți face cu abilitățile tale, cum să obții ceea ce îți dorești, făcând ceea ce îți place și te pasionează și construindu-ți astfel propriul drum. Iar rezultatul acestui proces este starea de împlinire, sens, satisfacție, echilibru în toate aspectele vieții.

Întrebarea clasică din copilărie: Ce vrei să te faci când vei fi mare? Dobândește astfel în timp o importanță reală.

   Vă invit să aflăm răspunsurile potrivite pentru copilul dumneavoastră, participând la o evaluare complexă în care vom investiga interesele, temperamentul, abilitățile, stilul de învățare. La final veți primi un raport personalizat pentru a avea o imagine reală asupra potențialului său și a cunoaște care sunt domeniile în care calitățile lui pot fi puse în valoare.

   În sesiunile ulterioare, copilul va învăța care sunt întrebările facilitatoare pentru a lua decizii și ce alternative are pentru viitor, va fi ghidat în modul de cunoaștere a detaliilor despre profesia de interes pentru el și locul în care poate găsi îndrumare pentru a alege școala care îl pregătește pentru ea. În consilierea educațională apar adesea situații în care se regăsesc în special adolescenții și tinerii, având caracteristici cognitive (neclaritate, ambiguitate, ceață psihologică), afective (tensiune, neliniște, nemulțimire), volitive (indecizie, îndoială) care conduc spre blocaj comportamental (subiectul nu poate rezolva singur problema). Ca urmare, el se adresează unui specialist.

Psihologul:

  • Te va ajuta să înțelegi cine ești și ce vrei să faci cu educația, cariera și viața ta;
  • Te va asculta și va fi alături de tine când îți vei exprima gândurile, ideile, sentimentele, îngrijorările legate de cariera ta, alegerile educaționale;
  • Te va sprijini să selectezi, organizezi și să pui ordine și logică în gânduri și sentimente;
  • Te îndruma să identifici factorii care îți pot influența dezvoltarea carierei, să îți evaluezi interesele, abilitățile, valorile;
  • Te va ghida să localizezi resursele interne și externe, sursele de informații, rețeaua de cunoștințe;
  • Te va ajuta să stabilești pași următori și să îți dezvolți un plan pentru atingerea scopurilor.

Înainte să vii la psiholog, e posibil să își fi pus sau să îți fi trecut prin minte una sau mai multe dintre afirmațiile de mai jos:

  • Habar nu am ce să fac cu viața mea;
  • Nu știu ce facultate mi se potrivește;
  • Am cîteva idei legate de domeniul în care vreau să lucrez, dar nu știu sigur ce să aleg;
  • Știu la ce facultate să dau, dar nu am nici o idee despre ce o să fac după terminarea facultății;
  • Aș vrea să știu ce fel de joburi aș putea avea dacă aleg o anumită specializare.

Cabinetul Individual de Psihologie oferă servicii de Consiliere în vederea unei corecte orientări şcolare şi profesionale:

  • cunoaştea şi autocunoaşterea personalităţii elevilor, în vederea corelaţiei cât mai eficiente între posibilităţi-aspiraţii şi cerinţe socioprofesionale; stimularea elevilor capabili de performanţe superioare să opteze pentru domenii profesionale în concordanţă cu aptitudinile speciale de care dispun etc.;
  • educarea elevilor în vederea unor opţiuni şcolare şi profesionale corecte şi realiste; facilitarea perceperii categoriilor socioprofesionale şi de apreciere a situaţiilor reale de muncă, de respect pentru fiecare domeniu de activitate;
  • îndrumarea şi consilierea elevilor în scopul planificării propriilor studii în raport de viitoarele proiecte profesionale şi de carieră; sprijinirea elevilor în prefigurarea proiectivă a devenirii;
  • informarea şcolară şi profesională, ce vizează cunoaşterea unor informaţii corecte şi suficiente despre profesie şi domenii profesionale, cunoaşterea realităţilor economice şi sociale, precum şi a riscurilor şi avantajelor profesionale; informarea părinţilor cu privire la posibilităţile de formare ale elevilor, precum şi cu dinamica obiectivă a rutelor şcolare şi profesionale;
  • corectarea opţiunilor formulate eronat, reorientarea prin consiliere;
  • consilierea elevilor, profesorilor şi părinţilor are în vedere elemente de examinare psihologică şi psihosocială a elevilor în general, şi a elevilor-problemă în special, aspecte ale adaptării acestora la mediul şcolar, familial şi informal, prevenirea şi rezolvarea cazurilor de eşec şi abandon şcolar, orientarea şcolară şi profesională a elevilor, adaptarea în şcoală-familie-comunitate;
  • proiectarea măsurilor specifice pentru optimizarea activităţilor educative.

SERVICII OFERITE DE CABINETUL INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE

   Cabinet de Psihologie Balcan Ana-Diana desfășoară ședințe individuale de consilire parentală, acesta fiind un serviciu care vine în sprijinul părinților, implicit al copiilor mai mici sau mai mari prin intermediul relației cu psihologul, care are cunoștințe adecvate despre dezvoltarea copilului și familiei, putând oferi o înțelegere obiectivă a nevoilor, dorințelor și asteptărilor tuturor membrilor familiei în legătură cu o anumită problemă.

Consilierea parentală vine în sprijinul părinților atunci când:

  • Apare confuzia sau nesiguranța, nevoia de validare sau verificare a anumitor credințe, așteptări sau cunoștințe;
  • Apare o nevoie de repere în legătură cu o anumită “normalitate” a dezvoltării copilului;
  • Este nevoie de a înțelege ce se întâmplă cu copilul sau adolescentul la un moment dat în dezvoltarea sa și cum s-a ajuns acolo;
  • Apare nevoia de a înțelege dacă atitudinea și comportamentul față de copil sunt constructive pentru relația cu acesta;

Întrebările care apar cel mai des în cadrul ședințelor de consiliere parentală și la care se pot găsi răspunsuri atunci când parinții se adresează unui consilier pe probleme de parentalitate sunt:

  • Dezvoltarea normală a copilului – Există motive de îngrijorare? Când ar trebui să ne facem griji dacă copilul nostru se dezvoltă în mod adecvat și optim și când ar trebui să îi respectăm propriul ritm de dezvoltare fără să intervenim?
  • Diferențele dintre nevoile copilului/adolescentului și dorințele acestuia. Care trebuie împlinite și care nu?
  • Care sunt nevoile copilului/adolescentului meu și cum pot ajuta la satisfacerea acestor nevoi?
  • Cum îl pot susține să își îndeplineasca singur dorințele și să tolereze frustrarea neîndeplinirii lor?
  • Cum îmi pot ajuta copilul să devină mai autonom? De ce este nevoie ca el să fie mai autonom?
  • Cum îmi pot ajuta copilul să facă față mai ușor emoțiilor negative? Cum îl pot ajuta să își exprime emoțiile pozitive? De ce este important ca emoțiile să fie exprimate?
  • Comportamente îngrijorătoare ale copilului sau adolescentului dvs. (adicții, tulburări de somn, alimentare, comportamente agresive sau auto-agresive, tulburări somatoforme etc.);
  • Probleme emoționale, sociale sau relaționale ale copilului dvs. și abordarea necesară pentru rezolvarea lucrurilor;
  • Diferențe de opinii între parinți sau alți membrii ai familiei în legătură cu creșterea copilului;
  • Confuzii legate de punerea limitelor. Diferența dintre limită și pedeapsă.

   Evaluarea psihologică este primul pas care oferă posibilitatea psihologului de a înțelege dacă există o problemă în dezvoltarea copilul dvs și de a alege o anumită abordare terapeutică ulterioară.

În cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana- Diana sunt realizate evaluări psihologice astfel:

  • Pentru stabilirea nivelului de dezvoltare neuropsihologică;
  • Identificarea aptitudinilor cognitive;
  • Evaluare comportamentală;
  • Evaluare afectiv-emoțională;
  • Evaluarea personalității și a mecanismelor de coping/ adaptare/ apărare;
  • Stabilirea intereselor și valorilor;
  • Identificarea strategiilor de învățare;
  • În vederea identificării stării de sănătate mentală sau a diferitelor tulburări de natură psihică;
  • În vederea stabilirii coeficientului de inteligență;
  • Alte evaluări care implică dimensiuni psihologice.

   Evaluarea psihologică și diagnosticul sunt ghidate de înțelegerea că fiecare copil are propriul lui progres în dezvoltare și se dezvoltă în medii particulare fiecărei familii care la rândul lor fac parte din anumite comunități și culturi specifice. Orice intervenție sau program de tratament terapeutic ulterior evaluării psihologice este bazat pe o înțelegere cât mai completă a copilului/adolescentului și a relațiilor acestuia cu mediul înconjurător.

   Fiecare copil are, ca de altfel și noi adulții, perioade sau momente în care îi este dificil să-și gestioneze emoțiile sau să se adapteze unei situații noi sau stresante. Momentele dificile trec, în marea majoritate a cazurilor, cu sprijinul și ajutorul părinților și profesorilor. Ce se întâmplă totuși atunci când lucrurile nu stau așa, atunci cand observăm la copil:

  • Lipsa de încredere în sine;
  • Relații dificile cu ceilalți colegi;
  • Strategii de adaptare (coping-managementul stresului) neprofitabile;
  • Viziune negativă asupra școlii;
  • Tulburări de comportament (interiorizare și exteriorizare);
  • Relații dificile cu adulții;
  • Motivație școlară scăzută și lipsa de implicare în activitățile școlare;

   Comportamentul agrsiv, atitudinea de intimidare manifestată către ceilalți poate ascunde un "Eu slab", o încredere de sine scăzută, o imagine de sine negativă, o slabă gestionare a emoțiilor. De foarte multe ori, problemele copiilor sunt de natură emoțională nu cognitivă.

   În cadrul atelierelor specifice organizate de Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana, prin combinarea terapiei ocupaționale, a tehnicilor cognitiv–comportamentale, art terapiei, dramaterapiei și ludoterapiei se permite crearea unui context de socializare autentic, în cadrul căruia are loc exteriorizarea și rezolvarea conflictelor de zi cu zi ale copiilor, într-un mediu sigur, unde ei pot acționa și discuta liber, pentru a-și înțelege și gestiona sentimentele și a încerca să găsească răspuns la intrigantul „De ce?” al comportamentelor și reacțiilor lor.

   Există momente în viața copiilor și a adolescenților când se simt speriați, îngrijorați sau nefericiți din cauza unor motive dificil de verbalizat, pe care le pot identifica cu greu sau deloc. Scopul psihoterapiei este de a adresa nu numai comportamentele și dificultățile emoționale vizibile ale copilului dar și cauzele de fond, în scopul construirii unei fundații psihice puternice pe care acesta să se bazeze în dezvoltarea ulterioară.

   Psihoterapeutul nu va oferi rețete de urmat pas cu pas, ci, împreună cu copilul/adolescentul și familia acestuia, vor parcurge împreună drumul către o stare mai bună.

   Psihoterapia nu reprezintă o soluție rapidă sau un răspuns ușor, ci mai degrabă un proces complex și bogat care, în timp, poate reduce simptomele, duce la înțelegere și sens și îmbunătățeste funcționalitatea copilului precum și calitatea vieții sale și a familiei.

   Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana oferă servicii de evaluare și terapie în cazul în care copilul are dificultăți în a înțelege ce i se vorbește, greutăți în comunicare sau atunci când nu reușește să proununțe corect anumite cuvinte sau sunete.

Există mai multe situații care cer o evaluare din partea unui specialist:

  • Întârzieri în dezvoltarea limbajului conform vârstei cronologice;
  • Pronunția greșită a unor sunete și cuvinte;
  • Inversarea sau omiterea anumitor sunete/cuvinte;
  • Vorbire neinteligibilă;
  • Existența unor probleme de auz;
  • Anumite intervenții chirurgicale (de exemplu, cele care afectează/vizează aparatul respirator, aparatul fono – articulator etc);
  • Dificultăți de citit/scris;
  • Vorbire precipitată;
  • Balbism;

Pentru rezultate cât mai bune și oferirea de sprijin personalizat copiilor care se confruntă cu o astfel de tulburare, se folosesc elemente din:

  • psihologia cognitivă – care studiază procesele și funcțiile executive (percepție, atenție, limbaj, memorie, capacitate de rezolvare a problemelor, creativitate, gândire) și modul diferit în care fiecare copil reacționează la stimuli;
  • psihologia dezvoltării – care studiază toate modificările psihologice prin care trece copilul în diferite etape de vârstă.

   Astfel, fiecare sedință este interactivă, iar activitățile vizează nu numai dezvoltarea limbajului și comunicării, ci a tuturor proceselor și funcțiilor psihice implicate în cunoaștere și dezvoltare.

   Intervenția psihoterapeutică la copii diagnosticați cu tulburare de spectru autist/ ADHD/ întârziere în dezvoltare/ tulburări de comportament/ dificultăți de învățare presupune înțelegerea specificului fiecărui copil în parte și ajustarea palierelor deficitare, pornind de la ceea ce este deja funcțional.

   Într-un cadrul prietenos, terapeutul din cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana-Diana urmărește deprinderea abilităților sociale de comunicare, joc și cooperare, stimularea motricității, comportamentelor de autoservire, într-un cuvânt…ameliorarea comportamentelor problemă.

   Pașii terapeutici sunt stabiliți în urma evaluării inițiale. Se lucrează cu programe personalizate – fiecare copil este unic, deci fiecare program va fi unic. Stilul de lucru este dinamic și flexibil, ritmul este inițiat și susținut de interesele copilului, ceea ce știe deja, îi place și vreă să facă.

   Stilul dinamic înseamnă mobilitate și aplicarea tehnicilor terapiei prin joc, în diada terapeut-copil. Cele mai importante aspecte sunt relația terapeutică, comunicarea (începând cu cea non-verbală – prin mimica feței, gesturi, expresii, onomatopee, intonație), susținerea emoțională, încurajarea și stimularea motivației.

   Stilul flexibil înseamnă ajustarea pașilor în fiecare ședință – noutatea elementelor și tehnicilor aplicate în funcție de noile achiziții, de aplicabilitatea lor în viața de zi cu zi a copilului, dar și în funcție de ceea ce urmărim pe termen lung. Există o continuitate în terapie, dar pornind mereu de la ce s-a lucrat: lucrurile pe care copilul le învață vor fi folosite treptat, mai complex; achizițiile care aduc dificultăți vor fi modificate și simplificate.