DEPRESIA LA COPII
  • +40 753.662.547
  • psiholog@psiholog-ana-diana.ro

COPIII MERITĂ SĂ FIE IUBIȚI ȘI SĂ ȘTIE CĂ SUNT IUBIȚI. EI MERITĂ SĂ FIE PREȚUIȚI ȘI SĂ ȘTIE CĂ SUNT VALOROȘI.

DAVE RAMSEY.

Depresia la copii și adolescenți

1. Cum să îmi dau seama dacă copilul meu suferă din cauza depresiei?

   Depresia la copii și adolescenți poate îmbrăca mai multe forme, în funcție de vârstă. Specific copiilor este prezența iritabilității în loc de acea tristețe evidentă a adultului. Practic, copilul poate deveni, aparent foarte motiv, foarte ușor de supărat și enervat, pare a nu avea chef să facă nimic, orice remarcă sau interacțiune îl deranjează.

   Acestea pot fi însoțite de o creștere a agresivității, copilul “supărat” răspunzând verbal sau fizic mai accentuat la situații care nu sunt amenințătoare.

   Lipsa poftei de mâncare și aspectul de oboseală permanentă sunt și ele frecvente. Adolescentul cu depresie poate părea familiei retras, iritabil, fără chef sau în mod evident trist, plângând mai frecvent și fiind mai ușor de supărat. Perioada adolescenței fiind una mai secretuoasă față de familie, părinții pot să nu observe din start că ceva este în neregulă. În această perioadă, pot apărea gândurile sau actele de auto-vătămare (tăiere cu obiecte ascuțite, ingestie de medicamente) și cele de suicid.

2. Simptome și diagnostic în depresia la copii

   Diagnosticul de Episod depresiv la copil și adolescent se stabilește de către medicul psihiatru pediatric. Consultația poate fi solicitată de către părinți sau adolescent, dar primele observații despre o dispoziție tristă, timp îndelungat sau o lipsă de “poftă de viață”, pot veni de la medicul de familie sau pediatru, psiholog, profesor sau altcineva din familie. Principalele criterii de diagnostic pentru depresia la copii sunt formulate în manualul ICD-10 de clasificare a bolilor și DSM-5, manual specific pentru tulburările psihiatrice și includ:

  • Dispozitiție tristă în majoritatea zilei, mai mult de 2 săptămâni; la copil, dispoziția poate fi predominant iritabilă;
  • Scăderea energiei, oboseală necaracteristic de rapidă;
  • Scăderea interesului pentru activități plăcute;
  • Dificultăți cu menținerea atenției și cu a lua decizii simple;
  • Scăderea poftei de mâncare și în greutate;
  • Gânduri pesimiste despre viitor, lipsă de speranță;
  • Idei de suicid și autovătămare;
  • Insomnii.

3. Semne pentru părinți

  • Adolescentul pare plictisit tot timpul, nu vrea să facă activități care înainte îi plăceau;
  • Este retras în cameră, nu comunică nici cu prietenii;
  • Pare obosit, fără chef, trist, plânge frecvent;
  • Doarme puțin, sau se trezește în mijlocul nopții și nu mai poate adormi;
  • Are rezultate mai scăzute la școală decât în perioada anterioară;
  • Este brusc iritabil, face acte antisociale (lipsit de la școală, agresivitate);
  • Exprimă idei de inutilitate, are o stimă de sine scăzută;
  • Are cicatrici sau răni pe care nu le poate explica.

   De cele mai multe ori, depresia este o stare izolantă, înspăimântătoare, care vine împreună cu multă vinovație pentru persoana tânără. Părinții trebuie să fie în mod deosebit vigilenți dacă observă comportamente dintre cele menționate și să solicite un consult medical. Țineți cont că, deși infrecvent, depresia îi poate afecta și pe cei mai mici, de vârstă școlară, care par fără chef, obosiți tot timpul, iritabili, fără poftă de mâncare și plâns frecvent, au dureri inexplicabile – aici, tulburarea poate fi mai “zgomotoasă” și mai ușor pentru părinți să observe că ceva nu este în regulă.

4. Tratamentul în depresia la copii

   Tratamentul tulburarilor depresive depinde de copil și părinți, severitatea episodului (și episoadelor anterioare, dacă au existat). Principalele arme sunt psihoterapia și medicația antidepresivă, care sunt întotdeauna însoțite de consilierea familiei și adaptarea la dificultățile tânărului.
Psihoterapia în depresie, în special tehnicile cognitiv comportamentale și interpersonale, este eficientă de una singură, pentru episoadele ușoare până la medii. În medie, sunt necesare 12-20 ședințe și reevaluarea simptomelor de către psihiatru se face lunar.

SERVICII OFERITE DE CABINETUL INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE

   Cabinet de Psihologie Balcan Ana-Diana desfășoară ședințe individuale de consilire parentală, acesta fiind un serviciu care vine în sprijinul părinților, implicit al copiilor mai mici sau mai mari prin intermediul relației cu psihologul, care are cunoștințe adecvate despre dezvoltarea copilului și familiei, putând oferi o înțelegere obiectivă a nevoilor, dorințelor și asteptărilor tuturor membrilor familiei în legătură cu o anumită problemă.

Consilierea parentală vine în sprijinul părinților atunci când:

  • Apare confuzia sau nesiguranța, nevoia de validare sau verificare a anumitor credințe, așteptări sau cunoștințe;
  • Apare o nevoie de repere în legătură cu o anumită “normalitate” a dezvoltării copilului;
  • Este nevoie de a înțelege ce se întâmplă cu copilul sau adolescentul la un moment dat în dezvoltarea sa și cum s-a ajuns acolo;
  • Apare nevoia de a înțelege dacă atitudinea și comportamentul față de copil sunt constructive pentru relația cu acesta;

Întrebările care apar cel mai des în cadrul ședințelor de consiliere parentală și la care se pot găsi răspunsuri atunci când parinții se adresează unui consilier pe probleme de parentalitate sunt:

  • Dezvoltarea normală a copilului – Există motive de îngrijorare? Când ar trebui să ne facem griji dacă copilul nostru se dezvoltă în mod adecvat și optim și când ar trebui să îi respectăm propriul ritm de dezvoltare fără să intervenim?
  • Diferențele dintre nevoile copilului/adolescentului și dorințele acestuia. Care trebuie împlinite și care nu?
  • Care sunt nevoile copilului/adolescentului meu și cum pot ajuta la satisfacerea acestor nevoi?
  • Cum îl pot susține să își îndeplineasca singur dorințele și să tolereze frustrarea neîndeplinirii lor?
  • Cum îmi pot ajuta copilul să devină mai autonom? De ce este nevoie ca el să fie mai autonom?
  • Cum îmi pot ajuta copilul să facă față mai ușor emoțiilor negative? Cum îl pot ajuta să își exprime emoțiile pozitive? De ce este important ca emoțiile să fie exprimate?
  • Comportamente îngrijorătoare ale copilului sau adolescentului dvs. (adicții, tulburări de somn, alimentare, comportamente agresive sau auto-agresive, tulburări somatoforme etc.);
  • Probleme emoționale, sociale sau relaționale ale copilului dvs. și abordarea necesară pentru rezolvarea lucrurilor;
  • Diferențe de opinii între parinți sau alți membrii ai familiei în legătură cu creșterea copilului;
  • Confuzii legate de punerea limitelor. Diferența dintre limită și pedeapsă.

   Evaluarea psihologică este primul pas care oferă posibilitatea psihologului de a înțelege dacă există o problemă în dezvoltarea copilul dvs și de a alege o anumită abordare terapeutică ulterioară.

În cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana- Diana sunt realizate evaluări psihologice astfel:

  • Pentru stabilirea nivelului de dezvoltare neuropsihologică;
  • Identificarea aptitudinilor cognitive;
  • Evaluare comportamentală;
  • Evaluare afectiv-emoțională;
  • Evaluarea personalității și a mecanismelor de coping/ adaptare/ apărare;
  • Stabilirea intereselor și valorilor;
  • Identificarea strategiilor de învățare;
  • În vederea identificării stării de sănătate mentală sau a diferitelor tulburări de natură psihică;
  • În vederea stabilirii coeficientului de inteligență;
  • Alte evaluări care implică dimensiuni psihologice.

   Evaluarea psihologică și diagnosticul sunt ghidate de înțelegerea că fiecare copil are propriul lui progres în dezvoltare și se dezvoltă în medii particulare fiecărei familii care la rândul lor fac parte din anumite comunități și culturi specifice. Orice intervenție sau program de tratament terapeutic ulterior evaluării psihologice este bazat pe o înțelegere cât mai completă a copilului/adolescentului și a relațiilor acestuia cu mediul înconjurător.

   Fiecare copil are, ca de altfel și noi adulții, perioade sau momente în care îi este dificil să-și gestioneze emoțiile sau să se adapteze unei situații noi sau stresante. Momentele dificile trec, în marea majoritate a cazurilor, cu sprijinul și ajutorul părinților și profesorilor. Ce se întâmplă totuși atunci când lucrurile nu stau așa, atunci cand observăm la copil:

  • Lipsa de încredere în sine;
  • Relații dificile cu ceilalți colegi;
  • Strategii de adaptare (coping-managementul stresului) neprofitabile;
  • Viziune negativă asupra școlii;
  • Tulburări de comportament (interiorizare și exteriorizare);
  • Relații dificile cu adulții;
  • Motivație școlară scăzută și lipsa de implicare în activitățile școlare;

   Comportamentul agrsiv, atitudinea de intimidare manifestată către ceilalți poate ascunde un "Eu slab", o încredere de sine scăzută, o imagine de sine negativă, o slabă gestionare a emoțiilor. De foarte multe ori, problemele copiilor sunt de natură emoțională nu cognitivă.

   În cadrul atelierelor specifice organizate de Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana, prin combinarea terapiei ocupaționale, a tehnicilor cognitiv–comportamentale, art terapiei, dramaterapiei și ludoterapiei se permite crearea unui context de socializare autentic, în cadrul căruia are loc exteriorizarea și rezolvarea conflictelor de zi cu zi ale copiilor, într-un mediu sigur, unde ei pot acționa și discuta liber, pentru a-și înțelege și gestiona sentimentele și a încerca să găsească răspuns la intrigantul „De ce?” al comportamentelor și reacțiilor lor.

   Există momente în viața copiilor și a adolescenților când se simt speriați, îngrijorați sau nefericiți din cauza unor motive dificil de verbalizat, pe care le pot identifica cu greu sau deloc. Scopul psihoterapiei este de a adresa nu numai comportamentele și dificultățile emoționale vizibile ale copilului dar și cauzele de fond, în scopul construirii unei fundații psihice puternice pe care acesta să se bazeze în dezvoltarea ulterioară.

   Psihoterapeutul nu va oferi rețete de urmat pas cu pas, ci, împreună cu copilul/adolescentul și familia acestuia, vor parcurge împreună drumul către o stare mai bună.

   Psihoterapia nu reprezintă o soluție rapidă sau un răspuns ușor, ci mai degrabă un proces complex și bogat care, în timp, poate reduce simptomele, duce la înțelegere și sens și îmbunătățeste funcționalitatea copilului precum și calitatea vieții sale și a familiei.

   Cabinet Individual de Psihologie Balcan Ana-Diana oferă servicii de evaluare și terapie în cazul în care copilul are dificultăți în a înțelege ce i se vorbește, greutăți în comunicare sau atunci când nu reușește să proununțe corect anumite cuvinte sau sunete.

Există mai multe situații care cer o evaluare din partea unui specialist:

  • Întârzieri în dezvoltarea limbajului conform vârstei cronologice;
  • Pronunția greșită a unor sunete și cuvinte;
  • Inversarea sau omiterea anumitor sunete/cuvinte;
  • Vorbire neinteligibilă;
  • Existența unor probleme de auz;
  • Anumite intervenții chirurgicale (de exemplu, cele care afectează/vizează aparatul respirator, aparatul fono – articulator etc);
  • Dificultăți de citit/scris;
  • Vorbire precipitată;
  • Balbism;

Pentru rezultate cât mai bune și oferirea de sprijin personalizat copiilor care se confruntă cu o astfel de tulburare, se folosesc elemente din:

  • psihologia cognitivă – care studiază procesele și funcțiile executive (percepție, atenție, limbaj, memorie, capacitate de rezolvare a problemelor, creativitate, gândire) și modul diferit în care fiecare copil reacționează la stimuli;
  • psihologia dezvoltării – care studiază toate modificările psihologice prin care trece copilul în diferite etape de vârstă.

   Astfel, fiecare sedință este interactivă, iar activitățile vizează nu numai dezvoltarea limbajului și comunicării, ci a tuturor proceselor și funcțiilor psihice implicate în cunoaștere și dezvoltare.

   Intervenția psihoterapeutică la copii diagnosticați cu tulburare de spectru autist/ ADHD/ întârziere în dezvoltare/ tulburări de comportament/ dificultăți de învățare presupune înțelegerea specificului fiecărui copil în parte și ajustarea palierelor deficitare, pornind de la ceea ce este deja funcțional.

   Într-un cadrul prietenos, terapeutul din cadrul Cabinetului de Psihologie Balcan Ana-Diana urmărește deprinderea abilităților sociale de comunicare, joc și cooperare, stimularea motricității, comportamentelor de autoservire, într-un cuvânt…ameliorarea comportamentelor problemă.

   Pașii terapeutici sunt stabiliți în urma evaluării inițiale. Se lucrează cu programe personalizate – fiecare copil este unic, deci fiecare program va fi unic. Stilul de lucru este dinamic și flexibil, ritmul este inițiat și susținut de interesele copilului, ceea ce știe deja, îi place și vreă să facă.

   Stilul dinamic înseamnă mobilitate și aplicarea tehnicilor terapiei prin joc, în diada terapeut-copil. Cele mai importante aspecte sunt relația terapeutică, comunicarea (începând cu cea non-verbală – prin mimica feței, gesturi, expresii, onomatopee, intonație), susținerea emoțională, încurajarea și stimularea motivației.

   Stilul flexibil înseamnă ajustarea pașilor în fiecare ședință – noutatea elementelor și tehnicilor aplicate în funcție de noile achiziții, de aplicabilitatea lor în viața de zi cu zi a copilului, dar și în funcție de ceea ce urmărim pe termen lung. Există o continuitate în terapie, dar pornind mereu de la ce s-a lucrat: lucrurile pe care copilul le învață vor fi folosite treptat, mai complex; achizițiile care aduc dificultăți vor fi modificate și simplificate.